jueves, 22 de junio de 2017

SETMANA CULTURAL

TALLERS  “L’EPA PER A LES CRIATURES”

Els dies 10, 11 i 12 d’abril  celebràrem  a l’escola  la Setmana Cultural.
Es van organitzar uns tallers per als xiquets de tercer de primària de tots els col·legis del poble, on hi havien jocs populars, teatre de titelles en anglés, tallers de manualitats, conta contes en valencià i el racó científic dels experiments.
Els xiquets s’ho van passar d’allò més bé i nosaltres, els monitors, també. Pensem que és molt enriquidor per als escolars que participen en estes activitats, perquè ara ja no gaudeixen d’aquests jocs,  sinó que juguen amb les consoles, ordinadors,... Abans, amb qualsevol cosa ens entreteníem i damunt fèiem esport, no com ara que cada vegada els xiquets estan menys àgils i més obesos.
Es van divertir tant que havien menuts que no volien anar-se’n.

Inma Navalón i Mª José Richart
GES 1 MATÍ
§    TALLER CONTES DE LA IAIA I EL IAIO
Un dels tallers que vam preparar per a la visita dels xiquets i xiquetes de 3er de primària de les escoles de Canals, va ser “Contes de la iaia i el iaio”. Els contes que es van representar van ser: “La gallina dels ous d’or”, a càrrec de Magdalena FRANCÉS PÉREZ i Amelia JUAN CALATAYUD.  Disfressades de gallineta i camperola, van realitzar una teatralització del conte. Majors i menuts ens vam riure un montó!!! 
Així mateix, Antonio SÁEZ MARTÍNEZ, va representar una història per treballar vocabulari i memòria.


Finalment, Mª José ALVENTOSA BELLVER, els va relatar el conteL’home del sarró”.


§    TALLER DE CLAUERS Un altre dels tallers que van realitat els xiquets i les  xiquetes i xiquets va ser l’elaboració de clauers, a càrrec del grup Ges.-2 Matí. Un taller ben divertit  on cada criatura va realitzar aquest treball manual i es va portar un clauer.         



§    TALLER DEL RACÓ CIENTÍFIC.

Per a realitzar el nostre experiment necessitem una agulla metàl·lica (o un pal de fusta) i un globus.

1. Unfla el globus.
2. Amb un lleuger moviment giratori, insereix l'agulla o el pal de fusta prop del nus del globus.

3. Trau l'agulla per l'extrem oposat al nus.
Amb cura és possible travessar el globus sense que explote.

Explicació
La membrana elàstica del globus no té una tensió uniforme. Prop del nus i en l'extrem oposat la tensió és menor. Per aquest motiu es pot inserir l'agulla sense que explote el globus. En retirar l'agulla el globus es desinfla lentament en eixir l'aire pels dos forats.

Per una altra banda, van fer l’experiment de la llet màgica i l’explosió de olors.
Per a realitzar aquest experiment necessitàrem llet, furgadents, colorant alimentari, detergent i plats.
1. Volca la llet en una safata y afig el colorant alimentari.
2. Agafa un furgadents impregnat amb detergent  i toca les gotes de colorant.
Finalment, observa les diferents formes que apareixen.

El detergent reacciona amb la proteïna de la llet i crea aquests dibuixos màgics.


§    TALLER DE JOCS POPULAR S I TRADICIONALS.

Al llarg del matí els alumnes de diferents centres es divertien dels jocs populars i tradicionals que els alumnes de l’EPA havien preparat per als menuts de les escoles del nostre poble.

 
Els jocs i activitats que es vam portar a terme van ser, per una banda, el joc del mocadoret en el que vam incloure operacions matemàtiques senzilles de sumes, restes, multiplicacions i divisions per a treballar la interdisciplinarietat i les diferents competències que se’ns demana des de la Llei Orgànica Educativa de millora de la qualitat educativa que actualment regeix els centres de primària de la nostra comunitat.


Per un altra banda, també van jugar al cementeri i a les bitlles. Aquest últim joc va ser construït pels alumnes mateix amb material reciclat de tal manera que els participants descobriren les diferents utilitats que poden tindre alguns materials rebutjats.


§    TALLER DE TEATRE EN ANGLÉS.





Durant la Setmana Cultural d’este curs, una de les activitats que es va oferir per primera vegada va ser la d’una representació teatral en anglés.
§      L’activitat anava dirigida als alumnes del centres escolars de primària que anaven a participar de tot el que els havíem preparat. Els alumnes dels tallers d’anglés amb la coordinació de la professora Vanessa Franco van ser els responsables de preparar l’activitat que consistia en una obra amb titelles del conte “The Gingerbread Man”.
§      Es va fer, de manera artesanal, un escenari amb una caixa de cartró, i es van usar les imatges dels personatges del conte amb cartolina per fer les titelles.  Durant els tres dies es van fer un total de sis representacions que van ser un èxit total entre els alumnes i també els mestres responsables dels grups escolars. Tant que el director del CEIP Vicent Rius ens ha demanat si podem col·laborar en la setmana cultural del seu centre amb dues representacions de l’obra, oferiment del qual no ens hem pogut negar i ens fa molta il·lusió.


§    RECITAL HOMENATGE A MIGUEL HERNÁNDEZ
El grup d’alumnes “Les Valentes” va realitzar un recital homenatge a la figura i obra de Miguel Hernández. Aquest acte va estar protagonitzat per alumnat del grup de Base i Ges.-2:
-          Magdalena FRANCÉS PÉREZ
Carta a Josefina

-          Antonio SÁEZ MARTÍNEZ
Poema de amor- Aceituneros

-          Vicenta CASTELLÓ BELLVER y  Bonca STOYKOVA STAICOVA
Nanas de la cebolla

-          Rosario BORRÁS MORALES,  Elpidia ALVENTOSA CLIMENT y  Lidia IBÁÑEZ CLIMENT
Rosario Dinamitera

-          Amelia JUAN CALATAYUD, Mª José ALVENTOSA BELLVER I Herminia BRU CALATAYUD
”Vents del poble”
Traducció: Jorge Ballester Cerdà
-          Gemma BATALLER AUDIVERT  y  Rosa Mª PENALBA PLACES
Elegía a Ramón Sijé

-          Isabel REAL  FAYOS i  Xiomara ASENSI CALATAYUD
Niño yuntero
Música: PACO DE LUCIA

El fil conductor d’aquest acte va ser la carta que el poeta va dirigir a Josefina Manresa des de la presó, intercalant poemes dedicats als temes que tan inquietaven a Hernández: la situació de misèria i abandonament dels camperols, l’abús d’una classe social privilegiada front als més desfavorits, així com la pròpia situació de la família.




§    TALLER DE CUINA
ALCACHOFA CONFITADA CON SHITAKE, CHALOTA, AJO TIERNO, FOIE, HUEVO DE CODORNIZ Y JAMÓN
Ingredientes: 4 personas.
Para la alcachofa confitada: 4 ud. Alcachofa, 1 diente de ajo, 1 ramita de romero y de tomillo y 4 cucharaditas de aceite de oliva suave.
Para el sofrito: 100 grs. De chalota en brunoise, 100 grs. De seta shitake, 30 grs. De ajos tiernos y 4 cucharaditas de aceite de oliva, sal y pimienta.
Otros ingredientes: 4 ud. De huevo de codoniz, 4 cucharaditas de foie micuit y 100 grs de jamon ibérico.

Elaboración
Para la alcachofa confitada: Pelar las alcachofas dejando únicamente el corazón (limpio de pelillos) y cortando la base para que se puedan colocar en una sartén de pie. Cubrir totalmente las alcachofas con el aceite. Aromatizar con las hierbas y el diente de ajo. Cocer a muy baja temperatura (65ºC). Una vez confitadas, retirar del aceite.
Para el sofrito: Sofreir con muy poco aceite la chalota. Incorporar la seta shitake y los ajos tiernos cortados en brunoise. Si se quiere se puede flambear con coñac o ron.
Otras preparaciones: El jamón se puede disponer en crudo o realizar un crujiente del mismo. Rellenar la alcachofa con el sofrito mezclado con el foie micuit. Disponer sobre la misma un huevo de codorniz y colocar las cuatro alcachofas en un recipiente apto para horno (sartén o cuenco de barro). Hornear hasta que el huevo haya cuajado.

Presentación
Colocar en un plato de forma armoniosa los cuatro centros de alcachofa. (opcionalmente se puede realizar una base con un puré de alcachofa, espárragos trigueros y ajos tiernos, y decorar con pesto italiano). Disponer sobre las alcachofas el jamón ibérico.

§    DINAR DE GERMANOR.
LA GASTRONOMIA A L’ESCOLA
La setmana va concloure  amb el tradicional dinar de degustació.
 Els nostres alumnes més experimentats en estes cuites gastronòmiques foren els encarregats de dur a terme aquesta aguerrida missió de preparar-nos les suculentes paelles que van ser devorades en un tancar i obrir d’ulls entre converses i rialles.

Prèviament, celebràrem el concurs de  degustació. Per a aquesta ocasió, els ingredients que obligatòriament havien d’incloure eren: per al salat, carxofa i/o carabasseta; i per als dolços, xocolate i/o carabassa.

 Les premiades  en aquest any:
-          Mª José Alventosa (Base), en l’apartat de menjar salat.
-          Mª Herminia Bru (Base), en l’apartat de menjar dolç.

Van ser gratificades amb un lot de llibres.










 

No hay comentarios: